Waarom je niet zonder businessplan kunt + wat er in moet staan

Er zijn eigenlijk twee groepen ondernemers (to be): zij die fan zijn van een businessplan en zij die het totale onzin vinden. Ik was jarenlang zo iemand die de meerwaarde er niet echt van in zag, maar inmiddels behoor ik zonder twijfel tot de eerste groep van ondernemers die niet meer zonder kan. En ik ben ervan overtuigd dat je juist als moeder die voor het eerst gaat ondernemen zoveel verder gaat komen (en sneller) met een helder plan. In deze blog leg ik je uit waarom dat is én wat er dan in moet komen te staan.
Ben je niet zo’n lezer?
Je kunt deze blog ook als podcast luisteren
Ik wil eerst even een kleine tijdlijn met je delen, zodat je gelijk ziet waarom ik van groep ben gewisseld.
Ik run momenteel drie bedrijven:
Bedrijf 1: Reisdoc.nl
Reisdoc.nl bestaat al sinds 2011 en in de eerste vijf/zes jaar heb ik nooit een letter op papier gezet wat maar een beetje op een plan leek. Ik deed maar wat en dat resulteerde jarenlang in een hobbyblog dat af en toe wat geld opleverde. Het moest vooral leuk zijn, en heel eerlijk: ik zag m’n blog niet gelijk als bedrijf, ook omdat het in die jaren simpelweg nog niet eerder gedaan was (inmiddels weet ik dat niets onmogelijk is). Het was de eerste tijd iets wat naast mijn baan in loondienst bestond, en ik kon niet geloven dat ik er ooit vol van kon leven.
De laatste jaren zit er wel een strategie achter Reisdoc.nl, en dat heeft ervoor gezorgd dat ik dagelijks geld verdien met mijn blog zónder dat ik er per se iets voor hoef te doen. Ik weet precies wie mijn doelgroep is en welke content het beste wordt gelezen én het beste converteert (en dus geld oplevert). Als ik en mijn team alleen maar zouden schrijven wat we zelf leuk vinden, zonder enig besef te hebben van wie het leest en hoe we die lezer het beste kunnen bereiken, dan was er geen enkele winst te behalen. Daar ben ik echt van overtuigd.
Bedrijf 2: Snappr
Bij Snappr hebben m’n compagnon en ik vanaf dag 1 wel met duidelijke doelen gewerkt, maar werkten we pas gaandeweg steeds verder onze strategie uit. Omdat er geen echt plan lag, draaiden we tijdenlang bijna 0 euro omzet. We waren naïef en dachten dat mensen ons vanzelf wel wisten te vinden. Niet dus.
Vooraf waren we zelf wild enthousiast over het ontwikkelen van een PR-cursus. Maar doordat we geen enkel onderzoek vooraf hadden gedaan, hebben we heel veel tijd gestopt in iets waar eigenlijk weinig vraag naar bleek te zijn. Daar kwamen we pas gaandeweg achter. Dat hadden we echter veel eerder kunnen weten (door onderzoek te doen) en had ons heel veel tijd en geld kunnen besparen. Door die les hebben we vervolgens onze ideale klant heel goed onder de loep genomen: waar loopt zij tegenaan en hoe wil zij geholpen worden?
Er kwam een plan en een strategie. Op basis daarvan werkten we een nieuw aanbod uit met als resultaat: dit jaar ruim 100.000 euro omzet met slechts 1 dag per week werken.
Bedrijf 3: Chantalschram.nl
Door de lessen van mijn eerste twee bedrijven ben ik met dit bedrijf meteen begonnen met een bedrijfsplan. Mijn eerste betalende coachklant had ik hierdoor al binnen een maand. Mijn cursus Mompreneur Kickstart werd direct gekocht toen ‘ie online stond en is nu een doorlopende bron van inkomsten, waar ik eigenlijk alleen maar positieve feedback op krijg. Die feedback verbaast me niets, en dat bedoel ik absoluut niet arrogant. Omdat ik mijn research had gedaan wist ik precies waar mijn doelgroep tegenaan loopt en hoe ze het beste geholpen zijn. Ik weet precies waar ik haar het beste kan bereiken en hoe zij zich aangesproken voelt.
Dat alles was echt niet mogelijk zonder bedrijfsplan. Je moet je business plan echt zien als leidraad waarin je je doelgroep heel duidelijk voor ogen krijgt. Gaandeweg in je research ontdek je ook precies welk aanbod hier het beste bij aansluit en hoe je dat aanbod ‘aan de man’ gaat brengen.
Belang van een bedrijfsplan
Ik ben er echt van overtuigd dat een bedrijfsplan je zoveel brengt. Het geeft je houvast, inzichten, overzicht en structuur. Er zal in de praktijk altijd wat veranderen aan je plan als ‘ie eenmaal staat, maar de basis is als een huis.
Elke ondernemer heeft er baat bij. Maar zeker als mompreneur to be is het in mijn ogen essentieel om gedegen van start te gaan: zo verspil je geen tijd aan onnodige zaken, waardoor je zo snel mogelijk toe kan werken naar het moment dat je je baan kan opzeggen. Je hebt het immers al druk genoeg! En door die leidraad te hebben, heb je extra houvast in je drukke bestaan waarin je nog een baan hebt én gezin te runnen hebt. Door je business plan er weer even bij te pakken, zie je precies wat er nodig is om je droom te realiseren en wat je volgende stap is. Je doet alleen de essentiële dingen en je doet ze op het juiste moment.
Wat moet er in een businessplan staan?
Maar ja, wat moet er dan precies in zo businessplan? Dat zijn in mijn ogen 5 dingen, in deze volgorde:
1. Marktonderzoek
Begin met een gedegen marktonderzoek. Dat is tweeledig: enerzijds wil je je ideale doelgroep aan de tand voelen over onder meer hun behoeften en waar ze tegenaan lopen (bijvoorbeeld door middel van een enquête), anderzijds wil je wat kennis hebben van hoe jouw concullega’s het nu al doen. Je hoeft immers niet het wiel opnieuw uit te vinden, en het biedt heel veel inzichten in wat werkt en wat niet. Klakkeloos overnemen moet je vooral niet doen: dat kan alleen maar misgaan. Je gaat echt je eigen aanbod uitwerken. Op basis van de resultaten uit je marktonderzoek kun je verder met de volgende vier stappen.
2. Ideale klant
In je marktonderzoek moest je al een beetje een idee hebben van wie jouw doelgroep wordt. Dit deel is bedoeld om de bevindingen meer uit te werken. Je gaat hier stap voor stap opschrijven wie hij/zij is, wat zijn/haar dromen zijn en waar ze het meest bij zijn geholpen. Wat is er voor mindset nodig om klant te worden bij je? En waar liggen ze wakker van? Hoe gedetailleerder hoe beter.
3. Aanbod
Omdat je de behoeften heel helder hebt gekregen in je enquête, is het uitwerken van het raamwerk van je (eerste) aanbod geen hele grote opgave meer. Maar je doet er goed aan om je aanbod ook inhoudelijk al op papier te zetten. Als je 1:1 coaching gaat doen, wát ga je precies behandelen in je traject? Wat heb je er voor nodig? Wie heb je er voor nodig? Hoe lang duurt het? Waar gaat het plaatsvinden? Je wil na het uitwerken van je aanbod al precies weten wat je je ideale klant gaat aanbieden.
4. Financiën
Alles wat je hiervoor hebt uitgewerkt ga je nu samenvoegen in het financiële gedeelte van je bedrijfsplan. Als eerste kijk je naar welke kosten je binnen je bedrijf moet maken en wat je opzij moet zetten voor de Belastingdienst. Door alles goed onder elkaar te zetten, inclusief de kosten die je privé hebt, krijg je een heel duidelijk beeld van je minimaal benodigde omzet. Op basis daarvan kun je kijken wat je maandelijks moet binnenhalen om in ieder geval rond te komen.
Door dat weer te combineren met het tarief dat je je klanten wil gaan rekenen (kijk hiervoor wat je klant bereid is om te betalen, welke waarde jij zelf biedt en eventueel wat je concullega’s rekenen), weet je precies hoeveel klanten je minimaal nodig hebt om uit de kosten te komen.
5. Klanten vinden
En last but not least: het stuk marketing en sales! Want hoe ga je die klanten trekken en zorgen dat ze daadwerkelijk bij jou klant worden? Welke kanalen ga je inzetten? Waar is je ideale klant te vinden? Hoe bereik je ze het beste? Offline/online? Via tekst, beeld, video of juist audio? Hoe kun je je eigen website zo optimaal mogelijk inzetten? Door dit uit te werken, kun je straks – als je plan klaar is – gelijk doorpakken met je zichtbaarheid op dit kanaal/deze kanalen, zonder dat je ergens tijd aan besteed waar je klant helemaal niet te vinden is.
Wees zo gedetailleerd mogelijk
Ik ben geen fan van de plannen zoals je vindt als je googelt op ‘bedrijfsplan voorbeeld’, of iets in die trant. De punten die ze vaak aanhalen, ja, die zijn onmisbaar. Maar de manier van uitwerken is lang niet altijd voor iedereen relevant óf zorgt ervoor dat het plan straks helemaal niet gedetailleerd is omdat je niet wordt gedwongen specifiek te worden. Als alles heel globaal blijft, heb je er alsnog niets aan.
In mijn online cursus Mompreneur Kickstart deel ik precies dezelfde opzet als hierboven en zoals ik die zelf heb aangehouden bij mijn derde bedrijf. Aan de hand van concrete vragen en handige invulsheets (waarin dingen automatisch worden berekend) werk je steeds meer toe naar je antwoorden, zodat je zeker weet dat je écht tot de kern komt en je niets vergeet. Daarnaast geef ik je een kijkje in mijn eigen businessplan, met letterlijke voorbeelden om je op weg te helpen in onder meer het opzetten van je enquête en uitwerken van je ideale klant.
Wil je ook gedegen aan de slag met je ondernemersdroom, zonder onnodig tijd te verspillen? Klik hier voor meer info over de Mompreneur Kickstart →